۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۰۰۷۰۹
پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان کرد؛

یادداشت | مقاومت ونزوئلا در برابر هژمونی آمریکا

یادداشت | مقاومت ونزوئلا در برابر هژمونی آمریکا
مبلغ بین الملل و پژوهشگر حوزه علمیه قم در یادداشتی به بررسی تلاش آمریکا برای چپاول ثروت های ملی و تسلط بر ونزوئلا پرداخت.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: در 23 ژانویه (2019)  «خوان گوایدو» رییس مجمع ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان مادورو در اقدامی که از سوی دولت این کشور تلاش برای انجام کودتا خوانده شد، خود را رییس جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد و سوگند یاد کرد.«دونالد ترامپ»، رییس جمهوی آمریکا نیز به دنبال این اقدام گوایدو، او را به عنوان رییس جمهور قانونی به رسمیت شناخت و در مقابل «نیکلاس مادورو» را رییس جمهور غیرقانونی خواند.

ونزوئلا در این دو ماه اخیر وضعیت بحرانی و نزدیک به نقطه جنگ را تجربه کرده است و طرفداران خوان گوایدو، دولت مادور را سرنگون شده تصور می کردند و در نقطه مقابل طرفداران رییس جمهور قانونی این کشور، تحت هر شرایطی خواهان حفظ ونزوئلا هستند بر این اساس حجت الاسلام عارف ابراهیمی مبلغ بین الملل و پژوهشگر حوزه علمیه قم در این یادداشت نکاتی را پیرامون آخرین وضعیت ونزوئلا ارائه کرده است که تقدیم خوانندگان گرامی می کنیم.

1. لذت آمریکا از آزار مردم و چپاول ثروت های ملی

شیوه مبارزه آمریکا در دهه های اخیر با گذشته بسیار تفاوت کرده است به طوری که اگر درپی  اشغال کشوری باشد به هر حیله و نیرنگی برای ایجاد آشوب در کشور مقصد دست می زند. تحریم اقتصادی، دروغ پردازی، فتنه و نفاق از جمله ابزار سیاستمداران واشنگتن برای ایجاد دو و چند دستگی در میان مردم ونزوئلا است.

2. حمایت کورکورانه از سیاست‎های شوم آمریکا

آمریکا برای دستیابی به اهداف شوم خود از همه قوانین و مرزهای بین الملل عبور می کند و به هیچ عنوان شرایط مردم و تعهدات بین المللی برایش مهم نیست اما نکته قابل تامل آن است که برخی از مردم با وجود اینکه جنایت های دولتمردان آمریکایی در کشورهای مختلف را مشاهده می کنند، اما بازهم از آمریکا حمایت و در راه اهداف آن قدم بر می دارند.

3. احتمال جنگ داخلی در ونزوئلا بسیار ضعیف است

تظاهرات گسترده و در نهایت درگیری‌های نظامی در کشور سوریه مدل برنامه ریزی و چشم انداز امریکا برای ونزوئلا است. آمریکایی ها در ابتدا ونزوئلا را به دو یا چند دسته تقسیم و در مرحله بعد تظاهرات گسترده و جنگ داخلی را شروع می کنند؛ اما نکته قابل توجه آن است که شرایط ونزوئلا مانند سوریه نیست و کسانی که کمترین شناخت را نسبت به مردم ونزوئلا داشته باشند به خوبی می دانند که شرایط این کشور از نظر بافت جمعیتی، اجتماعی و سیاسی به گونه ای نیست که شاهد جنگ داخلی مانند سوریه باشیم. مردم ونزوئلا به ویژه طرفداران خوان گوایدو اگر چه به سیاست های مادورو اعتراض دارند اما هیچ گاه حاضر نیستند که بر روی هم خون خود، اسلحه بکشند و کشتار به راه بیندازند و از سوی دیگر یکی از عوامل محرک و در واقع هیزم جنگ سوریه، اعتقادات افراطی دینی بود، اما ونزوئلا از این فاکتو مستثنی است.

4. گفت وگو بهترین گزینه برای حل مشکلات سیاسی است

اگر چه مردم ونزوئلا با مشکلات مختلفی در زمینه های اقتصادی و معیشیتی مواجه هستند، اما ریشه همه این اختلافات مداخله آشکار و پنهان آمریکا در دورهای گذشته به ویژه ماه های اخیر بوده است. مردم ونزوئلا باید با هوشیاری ریشه مشکلات خود را شناسایی و با آن برخورد کنند و از اقدامات شتاب زده که منجر به غرق شدن کشتی بزرگ ونزوئلا در دریای خودخواهی و استکباری آمریکا می شود، به شدت دوری کنند.

5. تلاش آمریکا برای تکرار سناریو اوکراین و سوریه در ونزوئلا

مادورو تا این لحظه به‌رغم فشارهای بسیار سنگین غربی‌ها، بسیار قوی ایستاده و تا الان تزلزلی نداشته است. اگر رییس جمهور ونزوئلا مانند رییس جمهور سوریه با قدرت در برابر استکبار جهانی بایستد، قطعاً می‌تواند این توطئه را با شکست روبرو کند. همان‌طور که در انتخابات اخیر نیز شاهد بودیم مادورو از حمایت بیش از 60 درصدی مردم برخوردار است. اما اگر دچار سستی شود این احتمال می‌رود که سناریوی اوکراین در ونزوئلا نیز تکرار شود.

6. سیاست متناقض آمریکا در برابر کشورهای مختلف

دونالد ترامپ در حالی نسبت به وضعیت سیاسی ونزوئلا ابراز نگرانی می کند و به انتخابات قانونی ریاست جمهوری این کشور اعتراض دارد  که نسبت به عدم برگزاری انتخابات در عربستان و نقض کامل حقوق بشر در این کشور سکوت اختیار کرده است. این نوع سیاست نشان دهنده ماهیت پلید کشورهای استکباری است که با عینک منافع خود به کشورهای مختلف نگاه می کنند و با پنهان شدن پشت دیوار دموکراسی و حقوق بشر سعی می کنند که افکار جامعه جهانی را نسبت به خود توجیه کنند.

جمع بندی:

به طوری کلی ونزوئلا دارای یک حکومت ضد امپریالیستی است و این نوع حکومت ها تا حدود بسیاری با جبهه مقاومت در مبارزه با آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم‎پیمانانش همراه هستند بنابراین همه آزادی خواهان جهان و حامیان جبهه مقاومت باید از ونزوئلا در برابر استکبار جهانی دفاع و در زمینه های اقتصادی و سیاسی حمایت کنند و در واقع حمایت از این کشور را حمایت از خود بدانند و از سوی دیگر مردم ونزوئلا نیز نباید فریب وعده های آمریکا را بخورند و با نگاه اجمالی به کارنامه سیاه این کشور استکباری، مانع از تخریب کامل کشورشان شوند/994/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مسلمیان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
تا قبل از ترامپ، تحولات جامعه آمریکا تحت تأثیر مکانیزم‌های درونی خود جامعه بود و چندان تحت‌الشعاع شخص رئیس‌جمهور قرار نمی‌گرفت
اما در وضعیت کنونی جامعه آمریکا، تأثیرگذاری ترامپ و طیفش بسیار پررنگ است.
گرچه او محصول و متأثر از خود جامعه است، ولی جامعه با ضریب بیشتری تحت تأثیر او قرار دارد.
1
0
ساسان شرفیان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
قدرت هژمونی ایالات متحده کاهش پیدا می کند و تبدیل به یک امپراطوری کلاسیک شبیه بریتانیا یا فرانسه خواهد شد.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸
احسنتم ، یادداشت عالی بود
0
0